מתי נפנה למרפא/ה בעיסוק עבור הילד או הילדה?

מתי נפנה למרפא/ה בעיסוק עבור הילד או הילדה?

ריפוי בעיסוק הינו תחום רחב מאד וכולל עשרות סוגי עיסוק המיועדים להרגעת מתחים, לשיפור הריכוז ולהתמקדות בצדדים החיוביים והיפים של החיים בעת צליחת משברים שונים. ריפוי בעיסוק עבור ילדים מתמקד בעיקר בשיפור מוטוריקה עדינה וגסה, בביטוי עצמי באמצעות אמנות, שיכוך חרדות ופחדים, סיוע לויסות רגשי וחושי, העלאת הביטחון והדימוי העצמי ועוד באמצעות אמנויות שונות, טיפול באמצעות בעלי חיים, אמנות לחימה, יוגה לילדים, מיינדפולנס לילדים וכדומה. במאמר זה נסקור מתי יש צורך לפנות למרפאה/ה בעיסוק עבור הילד או הילדה ולאילו תוצאות נוכל לצפות.

ריפוי בעיסוק – הדרך לחיים רגועים 

ריפוי בעיסוק הינו תחום נרחב ביותר עם מטרות רבות כגון שיקום, שימור יכולות קוגניטיביות ופיזיות, אימון לאחר תאונה או פציעה, הטבה במצב הנפשי, התמודדות עם חרדות ופוסט טראומה. ישנן עדויות כי חיילים פצועים במלחמת העולם הראשונה הועסקו בפעולות מנהליות שונות כדי לתת להם תחושה שהם מסייעים לחבריהם בשדה הקרב ממיטת חוליים, דבר שעזר להם להבריא ולהשתקם מהר יותר. כשמדובר בילדים, הריפוי בעיסוק מתמקד יותר בשיפור מיומנויות של מוטוריקה גסה ועדינה, ביטוי עצמי באמצעות אמנויות שונות, שיכוך חרדות ופחדים שונים וכמו כן סיוע לויסות הרגשי והחושי. לאחר התייעצות עם גורם רפואי מוסמך תקבלו הכוונה לריפוי בעיסוק על פי צרכיו של הילד והשיפור לא יאחר לבוא. 

מתי נפנה למרפא/ה בעיסוק עבור הילד או הילדה?

חשוב לציין כי במידה ואנו סבורים כי הילד יכול להפיק תועלת מריפוי בעיסוק, יש תחילה להתייעץ עם גורם רפואי מקצועי כדי לקבל ממנו הכוונה ומיקוד לדרכים היעילות והמתאימות ביותר עבור הילד. תחום הריפוי בעיסוק הינו רחב ביותר וקופות החולים מציעות מגוון של פעילויות לילדים החל מטיפול באמצעות בעלי חיים, הידרותרפיה ( טיפול באמצעות מגע עם מים ) אמנויות לחימה ויצירה. להלן הסיבות הנפוצות ביותר לפניה לריפוי בעיסוק:

  • חרדות – ילדים רבים סובלים מחרדות חברתיות, חרדות נטישה וחרדות אחרות ויכולים להפיק תועלת רבה מריפוי בעיסוק שבמהלכו הם ינסו להבין את הפחד, לתת לו ביטוי באמצעות אמנות ולמצוא דרכים בריאות להתמודד עם החרדה. 
  • קשיים בויסות הרגשי – ילדים אשר סובלים מקשיים בויסות הרגשי יכולים ליהנות מטיפול המעניק להם כלים לביטוי הרגשות שלהם בדרכים בריאות ומועילות יותר, בדרך כלל באמצעות אמנות, שירה, מחול, תנועה ועוד. 
  • קשיים בויסות החושי – ילדים אשר מתקשים במגע עם חומרים מסויימים מתנסים במגע מבוקר עם חומרים שאיתם קשה להם לבוא במגע, לאט לאט ובסבלנות. בדרך כלל נוגעים בחול, בדבק, בבדים מסוגים שונים ומרקמים שונים, בפרוות בעל החיים או בעורו החלק של הנחש. 
  • שיפור היכולת המוטורית – מוטוריקה עדינה כגון אחיזה בעט ובעפרון, כתיבה, ציור ועוד ומוטוריקה גסה כגון משחק בכדור ובריצה, קפיצה ועוד יכולים להשתפר עקב ריפוי בעיסוק שכולל משחק עם הילד ומתן משימות שונות לאימון השרירים וקשר העין יד של הילד. 
  • דימוי וערך עצמי – ילדים הסובלים מדימוי וערך עצמי יכולים ליהנות משיפור מתמיד במצבם באמצעות היכרות עם החוזקות שלהם, חיזוק החולשות שלהם, התגברות על מכשולים שונים והצלחות קטנות מהם הילד לומד כיצד להתמודד עם חששותיו. 

איך בוחרים מרפא/ ה בעיסוק עבור הילד?

כאשר אנו בוחרים במרפא/ ה בעיסוק עבור הילד חשוב מאד שנבחר באדם אמפטי ומכיל, אשר מודע למכלול החיים של הילד כולל מצבו המשפחתי, החברתי, אירועים שונים בעברו, הדימוי והערך העצמי שלו, הקשיים איתם הוא מתמודד בגן, בבית הספר, עם האחים שלו ועוד כדי להבין טוב יותר מה יסייע לו יותר מכל להתמודד עם הקשיים המלווים אותו. כמו כן, מרפא/ ה טובים יעניקו להורים הדרכת הורים ובה עיצות טובות רבות כיצד לנהוג במצבים של התפרצויות זעם, קשיים בויסות, תסכול וכעס על אי הצלחות ועוד כדי לשמור על מוטיבציה גבוהה של הילד להצליח, להתנסות ולראות שיפור בכל צעד. 

כתבות נוספות

טיפול רגשי

איך אפשר לתמוך בתהליך הטיפול הרגשי של הילד או הילדה שלכם גם בבית?

ריפוי בעיסוק

התועלת הפוטנציאלית העצומה שבריפוי בעיסוק עבור הילדה או הילד שלכם

קלינאות תקשורת

הורים – איך תוכלו להגביר את יעילות הטיפול אצל קלינאית תקשורת?

קלינאות תקשורת

מתי צריך לפנות לקלינאית תקשורת עבור הילד או הילדה?

ריפוי בעיסוק

10 סימנים לכך שהילד או הילדה שלכם יכולים לקבל תועלת רבה מטיפול ריפוי בעיסוק

קלינאות תקשורת

סימנים אפשריים לכך שלילד או לילדה יש בעיות בשפה

טיפול רגשי

מהם הסוגים הנפוצים ביותר לטיפול רגשי עבור ילדים?

טיפול רגשי

באיזה מקרים נפנה לטיפול רגשי עבור הילד או הילדה?

טיפול רגשי

לימודי טיפול רגשי – כל מה שצריך לדעת

קלינאות תקשורת

לימודי קלינאות תקשורת – כל מה שצריך לדעת

ריפוי בעיסוק

לימודי ריפוי בעיסוק – כל מה שצריך לדעת

תפריט נגישות

תנו לנו למצוא לכם פתרון

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם עם הצעה מעולה