לימודי ריפוי בעיסוק – כל מה שצריך לדעת

לימודי ריפוי בעיסוק

תחום הריפוי בעיסוק הינו תחום רחב למדי אשר מטרת העל שלו היא שילוב מיטבי בחברה לכל מי שסובל מלקות גופנית, שכלית, נפשית או מתאושש מטראומה. קהל היעד כולל את כל טווח הגילאים החל מן הגיל הרך וכלה במרכזים לקשיש, כאשר שיטות הריפוי הינן רבות ומותאמות גיל, מטרה, יכולות קוגניטיביות ופיזיות ועוד. באמצעות הריפוי בעיסוק המטופל משיג מיומנויות חשובות שמסייעות לו להשתלב בקהילה בצורה הטובה ביותר, לחזור לתפקוד מלא ולשפר את הבטחון והערך העצמי.

ריפוי בעיסוק

מטרת העל של הריפוי בעיסוק היא להביא לשיפור היכולות התקשורתיות, המוטוריות, התפקודיות והקוגניטיביות של האדם על מנת לאפשר לו שילוב בחברה והתפתחות תקינה. האמצעים להשגת המטרה יכולים להיות אימון, תרגול, פיזיותרפיה, משחק, ריקוד, כתיבה, יצירה ועוד אלמנטים נוספים רבים שיכולים להביא לרכישת מיומנויות שונות, חלקן פיזיות וחלקן ריגשיות, ולהביא מזור לאדם הסובל מקשיים משמעותיים. 

אוכולוסיות היעד של הריפוי בעיסוק 

ריפוי בעיסוק מתמקד באוכלוסיות יעד שונות מאד זו מזו, כאשר לכל אוכלוסיה יש את המטרות והיעדים שלה, והאמצעים להשגתם גם כן משתנים בהתאם ליכולת, לגיל, לרמה השכלית ולמצב הפיזי והנפשי של המטופל. אלו הן אוכלוסיות היעד העיקריות של הריפוי בעיסוק:

  • ריפוי בעיסוק התפתחותי – ילדים אשר נולדו עם לקויות, סינדרומים או תסמונות שונות אשר מעכבות את גדילתם, מקשים על התפקוד היומיומי, על התקשורת, על המוטוריקה ועל כישורי הלמידה שלהם. ילדים אלו יכולים להפיק תועלת רבה מריפוי בעיסוק התפתחותי כבר החל מן הגיל הרך באמצעות פעילות גופנית עם דגש על האיברים המוחלשים, רכישת מיומנויות חברתיות, משחק ויצירה ועוד. 
  • ריפוי בעיסוק פיזיקלי – תחום זה נועד להביא להחזרת המיומנויות הפיזיות שאבדו לאחר שבץ, פגיעת ראש קשה, תאונת דרכים, פגיעה במערכת העצבים ועוד אשר גרמו לירידה ביכולת התזוזה גם אם מדובר רק על איבר אחד כגון כף היד או כף הרגל. בתחום הזה רוב העבודה תהיה במישור הפיזי, אך כמובן שלא ניתן להתעלם מן ההיבט הריגשי נפשי של שינוי החיים לאחר התאונה או האירוע שגרם לפציעה. 
  • ריפוי בעיסוק גריאטרי – ריפוי בעיסוק זה מטרתו שימור וטיפוח היכולות הקוגניטיביות, הפיזיות והמוטוריות של הקשיש. באופן טבעי בגיל מבוגר אנו מתחילים לאבד את הגמישות, התפיסה, החוסן הפיזי וחופש התנועה מסיבות שונות, אך מטרת הטיפול היא להמשיך ולתחזק את הגוף כך שנוכל להמשיך וליהנות מעצמאות ותפקוד מלא ככל הניתן. 
  • ריפוי בעיסוק בבריאות הנפש – בתחום זה ניתן להעזר בשני מוקדים עיקריים – בתוך המוסדות לרפואת הנפש לצורכי מרגוע, המרצת ההחלמה ואפשרות לבטא את המשבר הנפשי באמצעות תנועה ואמנות, ומחוצה לו כדי לחזור לתפקוד מלא ולשילוב בחברה תוך מסגרת טיפולית מיטבית.

רישיון לעסוק בריפוי בעיסוק בישראל 

החל משנת 2008 הוסדרו לימודי הריפוי בעיסוק בישראל והם הפכו ללימודים אקדמאיים לכל דבר. כדי לעסוק בריפוי בעיסוק יש צורך בתעודת תואר ראשון TOB ממוסד מוכר, הכשרה מעשית ( סטאז' ) וציון עובר במבחן רישוי מטעם משרד הבריאות. לאחר כל אלו ניתן יהיה לקבל רשיון ממשרד הבריאות לעסוק במקצוע. אנשי מקצוע רבים בוחרים ללמוד ריפוי בעיסוק נוסף על עיסוקיהם המרכזיים כדי להעשיר את עולמם ולהרחיב את אופקיהם. לכן אין זה נדיר להתחיל לימודי ריפוי בעיסוק מעל גיל 30. כיום מכללות רבות גם מציעות מסלולי לימודי ריפוי בעיסוק ללא פסיכומטרי ופתרונות נוספים כדי לאפשר לכל אחד ללמוד את התחום. 

לימודי תואר ראשון TOB ריפוי בעיסוק 

בתחום ריפוי בעיסוק לימודים רחבי היקף. זהו תחום בו תפגשו אנשים הסובלים מקושי משמעותי מלידה, טראומה או נזק קוגניטיבי ומוטורי ומסיבה זו יש צורך בהעמקת ההבנה בקשיים ובאתגרים הניצבים בפני האוכלוסיות השונות שבהן אתם עומדים לטפל. תחום הלימודים כולל לרוב את הנושאים הבאים ( אין חובה שיהיה הכל, וכמובן שייתכנו שינויים בין תוכניות הלימודים השונות ):

  • מבוא לפסיכולוגיה
  • פסיכולוגיה התפתחותית
  • תיאוריות ושיטות טיפול
  • הערכה ואבחון
  • עקרונות בהגבלות פיזיות
  • אבחונים קוגניטיביים
  • שיקום קוגניטיבי
  • שימושי מולטימדיה ( עבודה עם מחשב במקום כתיבה וכ"ו )
  • ריפוי בעיסוק בגיל הזקנה 
  • כירורגיה של כף היד 
  • אנטומיה 
  • פיזיולוגיה
  • קינזיולוגיה 
  • אורטופדיה
  • רפואה פנימית
  • אתיקה ומשפט 

משך הלימודים לתואר ראשון TOB 

הלימודים צפויים להמשך כשלוש וחצי עד ארבע שנים והתואר כולל שבעה סמסטרים. במהלך הלימודים ישולבו גם ימי התנסות והכשרות קליניות במרכזי טיפול שונים. ישנן מכללות ואוניברסיטאות המציעים לימודים יומיים ומלאים, וישנן המציעות לימודים מרחוק, תואר ראשון ריפוי בעיסוק לימודי ערב ועוד. 

למי זה מתאים?

אם הינך שוקלת להיות מרפאה בעיסוק לימודים בתחום יכולים להעשיר מאד את עולמך ולספק עבודה מעניינת עם שליחות אמיתית. מגוון העבודה רחב מאד וכולל תינוקות וקשישים, נפגעי פעולות איבה, נכי צה"ל, נפגעי תאונות דרכים, ילדים עם קשיי התפתחות, ילדים עם עיכובי התפתחות מסוגים שונים, מטופלים בבריאות הנפש, בני נוער בסיכון, שיקום לאחר ניתוח, עבודה עם אוכלוסיות מבוגרות ועוד ועוד.

כתבות נוספות

טיפול רגשי

איך אפשר לתמוך בתהליך הטיפול הרגשי של הילד או הילדה שלכם גם בבית?

ריפוי בעיסוק

התועלת הפוטנציאלית העצומה שבריפוי בעיסוק עבור הילדה או הילד שלכם

ריפוי בעיסוק

מתי נפנה למרפא/ה בעיסוק עבור הילד או הילדה?

קלינאות תקשורת

הורים – איך תוכלו להגביר את יעילות הטיפול אצל קלינאית תקשורת?

קלינאות תקשורת

מתי צריך לפנות לקלינאית תקשורת עבור הילד או הילדה?

ריפוי בעיסוק

10 סימנים לכך שהילד או הילדה שלכם יכולים לקבל תועלת רבה מטיפול ריפוי בעיסוק

קלינאות תקשורת

סימנים אפשריים לכך שלילד או לילדה יש בעיות בשפה

טיפול רגשי

מהם הסוגים הנפוצים ביותר לטיפול רגשי עבור ילדים?

טיפול רגשי

באיזה מקרים נפנה לטיפול רגשי עבור הילד או הילדה?

טיפול רגשי

לימודי טיפול רגשי – כל מה שצריך לדעת

קלינאות תקשורת

לימודי קלינאות תקשורת – כל מה שצריך לדעת

תפריט נגישות

תנו לנו למצוא לכם פתרון

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם עם הצעה מעולה