מתי צריך לפנות לקלינאית תקשורת עבור הילד או הילדה?

מתי צריך לפנות לקלינאות תקשורת עבור הילד או הילדה?

הורים רבים חשים בלבול ואי נוחות כשילדם מתקשה להגות צלילים מסויימים ותוהים האם מדובר בקושי אמיתי או שהדברים יסתדרו מאליהם לאחר תקופה. קלינאות התקשורת הינה עולם ומלואו של טיפול קשוב ואמפטי בילדים ובילדות שיש להם קשיים מולדים או קשיים שנגרמו עקב חולי או פציעה וכעת מתקשים בהגייה ודיבור קוהרנטי וברור או שמתגלים אצלם קשיים בפיענוח מסרים מילוליים והבנתם. על מנת להסיר ספק ולדעת מתי צריך לפנות לקלינאות תקשורת עבור הילד או הילדה רצוי לפנות לגורם מטפל מקצועי שיבדוק ויעריך את מצב הילד ויקבע האם הוא יכול להרוויח מהטיפול ולהשתפר בהתמדה.

מהי קלינאות תקשורת?

קלינאות התקשורת הינה תחום רחב היקף העוסק במכלול ההבעה המילולית החל מדיבור על ידי הפקת צלילים והגיית תנועות, הבנת התקשורת המילולית והתאמת הדיבור לפי הצורך המתבקש. קלינאי וקלינאות תקשורת מסייעים לכל שכבות הגיל החל מילדות רכה ועד לבגרות ולמגוון של אוכלוסיות החל מלקויות דיבור וחירשות מולדים וכלה בנפגעי תאונות קשות אשר למרבה הצער צריכים לרכוש מחדש מיומנויות שונות בתחום התקשורת והדיבור. הטיפול מתבצע בהתאם לגיל המטופל באוירה נעימה ונינוחה על ידי תרגול ואימון והתקדמות הדרגתית לאורך זמן כאשר המטפל עצמו מיומן בדרך כלל גם בטיפול בקשיים הנלווים האישיים של כל מטופל כגון תסכול, קשיים רגשיים, כאב ועוד אשר מלווים את הפגיעה או הלקות שלו. לרוב, קלינאי התקשורת עוברים הדרכה המאפשרת להם למצוא את הדרך להגיע אל ליבו של המטופל על ידי הבעת אמפטיה והקשבה, לעורר בו מוטיבציה ולרתום אותו להצלחה למרות הקושי איתו הוא מתמודד, ולהדריך גם את ההורים או את המשפחה הקרובה כיצד לתמוך במטופל. 

מתי צריך לפנות אל קלינאית תקשורת עבור הילד או הילדה?

חשוב לציין כי בכל מקרה שבו אתם חושבים שילדכם יכול לצאת נשכר מטיפול באמצעות קלינאות תקשורת, יש להוועץ קודם כל בגורם רפואי מקצועי. הפניה לקלינאית תקשורת על ידי גורם רפואי מקצועי יכולה גם לאפשר לכם לקבל החזרים כספיים מקופות חולים או מוסדות אחרים ולקבל הכרה. בנוסף לכך, כדי שילדכם יקבל את הטיפול המיטבי והיעיל ביותר רצוי שקלינאי התקשורת יקבל הכוונה והדרכה מגורם רפואי מקצועי שימקד את הטיפול ויסייע לבנות סולם התקדמות נכון בקצב הנכון ובהתאם לרמת המטופל הצעיר. להלן המקרים שבהם ייתכן ותזדקקו לקלינאית תקשורת עבור הילד או הילדה שלכם:

  • לקות מולדת – לקות מולדת הפוגעת באברי ההגייה כגון שיניים, לשון, לסת, חיך, גמגום מולד ועוד, כמו כן, גם חירשות מלאה או חלקית עלולה לפגום גם באיכות הדיבור של הילד ולכן מומלץ מאד להעזר בקלינאי תקשורת. 
  • שיקום לאחר פגיעה – במידה וילדכם נפגע בתאונה, עבר ניתוח משמעותי, חלה לזמן ממושך מאד או עבר תקופה קשה בחייו שפגעה בהתפתחות הדיבור והשפה, ייתכן ותזדקקו לקלינאי תקשורת על מנת לאפשר לו להדביק את הפער המילולי, עושר השפה וההגייה הנכונה של המילה. 
  • תסמונות או סינדרומים – ילדים הסובלים מתסמונות שונות, סינדרומים שונים, אוטיזם, אספרגר, פיגור קל וכדומה, לעיתים מתקשים בפיענוח מסרים מילוליים ומפרשים אותם שלא כהלכה ומתקשים מאד להביע את עצמם בצורה מילולית או לבנות משפטים קוהרנטים וברורים שמתארים מה הם רוצים להגיד ולומר. ניתן בהחלט לקדמם ולאפשר להם לדבר ולספר כל העולה על דעתם תוך סיוע בארגון המחשבות, המסר והמשפטים הנכונים בסדר הנכון באמצעות תרגול ואימון על אף הקושי הרב.  

קלינאות תקשורת – עולם של טיפול

עולם קלינאות התקשורת הוא עולם נרחב של טיפולים מגיל ילדות רכה ועד לבגרות, תיקון פגמים מולדים ושיקום לאחר פציעה, עולם שבו כל מטופל יכול לחוות הצלחה, שיפור, קידום ולרכוש בטחון עצמי רב יותר גם אם המצב נראה נואש בהתחלה. קלינאי וקלינאות תקשורת מבינים ומכילים את מכלול הקשיים של כל מטופל ומלווים אותו עד להצלחתו המלאה. 

כתבות נוספות

טיפול רגשי

איך אפשר לתמוך בתהליך הטיפול הרגשי של הילד או הילדה שלכם גם בבית?

ריפוי בעיסוק

התועלת הפוטנציאלית העצומה שבריפוי בעיסוק עבור הילדה או הילד שלכם

ריפוי בעיסוק

מתי נפנה למרפא/ה בעיסוק עבור הילד או הילדה?

קלינאות תקשורת

הורים – איך תוכלו להגביר את יעילות הטיפול אצל קלינאית תקשורת?

ריפוי בעיסוק

10 סימנים לכך שהילד או הילדה שלכם יכולים לקבל תועלת רבה מטיפול ריפוי בעיסוק

קלינאות תקשורת

סימנים אפשריים לכך שלילד או לילדה יש בעיות בשפה

טיפול רגשי

מהם הסוגים הנפוצים ביותר לטיפול רגשי עבור ילדים?

טיפול רגשי

באיזה מקרים נפנה לטיפול רגשי עבור הילד או הילדה?

טיפול רגשי

לימודי טיפול רגשי – כל מה שצריך לדעת

קלינאות תקשורת

לימודי קלינאות תקשורת – כל מה שצריך לדעת

ריפוי בעיסוק

לימודי ריפוי בעיסוק – כל מה שצריך לדעת

תפריט נגישות

תנו לנו למצוא לכם פתרון

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם עם הצעה מעולה