סימנים אפשריים לכך שלילד או לילדה יש בעיות בשפה

סימנים אפשריים לכך שלילד או לילדה יש בעיות בשפה

הילדים שלנו הם הכי יקרים לנו מכל דבר אחר בעולם. אנחנו נעשה הכול כדי שהם יגדלו להיות ילדים נורמטיביים ותקינים, ללא בעיות התפתחות כאלה ואחרות. אך במקרים רבים עלולים להופיע סימנים המעידים על כך שמשהו שתהליך הגדילה שלהם לא תקין, במיוחד בהיבט הדיבור והשפה. לכן, חשוב להיות עם יד על הדופק במידה ומצב זה אכן מתרחש. הנה כמה סימנים שעלולים להעיד על בעיות בשפה. 

גמגום

גמגום הוא אחד מהסימנים הבולטים ביותר בכל מה שקשור לבעיות דיבור ושפה. מדובר על מצב שבו ילדים לא מסוגלים לבטא מילה בצורה רגילה, אלא עם חזרות מסוג כזה או אחר. למשל, הילד עלול לחזור על אותה מילה מספר פעמים במשפט, או לחזור על אותה הברה וצליל ברצף. לפעמים הילד אפילו נמנע לדבר לחלוטין בעקבות התופעה. קלינאות תקשורת היא השיטה הכי יעילה כיום לטפל בעיות שפה מסוג זה, ויחד עם קלינאית תקשורת מוסמכת ניתן לשפר פלאות את המצב של כל ילד.

עוצמת קול לא עקבית

לא כל בעיות הדיבור והשפה בהכרח קשורות להגייה לא תקינה של אותיות וצלילים. לעיתים קרובות, ילדים עם בעיות דיבור עלולים להפגין חוסר יכולת לשלוט בצורה נכונה בעוצמת הדיבור שלהם ביום – יום. לפעמים הילדים עלולים לדבר מאוד חזק או מאוד חלש שלא לצורך, ולפעמים הם ישימו דגש על ההברות הלא נכונות במילה מסוימת, אם הם יעשו בכלל. גם לתופעה זו יש מענה אצל קלינאית תקשורת כיום.

דיבור מועט

דיבור מועט עלול להעיד על בעיות שפה ודיבור. אם הילד שלכם יודע פחות מ-50 מילים עד שהוא מגיע לגיל שנתיים, חשוב שתפנו לייעוץ מתאים. ייתכן ובעיות ההתפתחות והשפה כבר עכשיו משפיעות על היכולת שלו לבצע אינטראקציות ולדבר.

היעדר מלמול בגיל צעיר

כל ילד בגיל צעיר (בגילאי הינקות, לרוב בין גיל של 4 חודשים עד 7 חודשים) ממלמל ומוציא צלילים חסרי משמעות מהפה. מדובר בתהליך טבעי שמהווה שלב התפתחות יכולת הדיבור של הילד ובסופו של דבר מוביל ליכולת ליצור מילים ומשפטים. אף לפעמים קורה שהילד לא עושה זאת, משהו שפוגע ביכולת שלו ללמוד מילים כראוי. במצב זה צריך טיפול של קלינאות תקשורת כדי לתקן את הבעיה.

חוסר עקביות בהגייה של מילים

הילדים עלולים לפעמים להראות חוסר יכולת להגות מילים כראוי בצורה לא עקבית. לפעמים הם יהגו מילה מסוימת בצורה נכונה, אך את המילה או המילים שאחריה הם יהגו לא נכון. לפעמים תופעה זו באה לידי ביטוי גם דרך מרווחים בהגייה באמצע המילה. 

בעיית שמיעה

על מנת שהילד ידע לדבר ולהגות מילים כמו שצריך, הוא צריך גם להיות בעל יכולת לשמוע כמו שצריך. התופעה הזו במיוחד בעלת השפעה בשלבים המוקדמים של החיים של הילד, בזמן שהוא חווה התפתחות מתמדת בכל חלק בגוף שלו. בעיות בשלב זה גורמות להרבה מאוד נזקי דיבור בהמשך החיים, ובמצב כזה צריך לעבוד כבר בשלב מוקדם יחד עם קלינאית תקשורת כדי לטפל בבעיה וכדי לוודא שלא יתפתחו שום בעיות לטווח הארוך.

זיהומי אוזניים 

זיהומי אוזניים תכופים בילדות מביאים איתם בהרבה מקרים אבדן שמיעה זמני. כאמור, היכולת לשמוע בגיל צעיר היא חיונית גם ליכולת ההתפתחות של הדיבור. במצב בו מחלות שמיעה מופיעות בתדירות גבוהה בשלב מוקדם של ההתפתחות של הילד, בסופו של דבר עלולות להיווצר גם בעיות בשפה. לכן, במידה וביליתם זמן רב אצל רופא אוזניים, תהיו עם יד על הדופק ותתייעצו עם קלינאית תקשורת.

לסיכום

בעיות דיבור ושפה הן בעלות סימנים רבים ומגוונים וחשוב לשים עין על הילדים שלכן ולוודא שהן אכן לא מתפתחות. על ידי מתן תשומת לב לסימנים שהוזכרו כאן, יחד עם ייעוץ מתמיד עם קלינאית תקשורת, אתם יכולים למנוע מילדיכם בעיות דיבור מכל הסוגים.

כתבות נוספות

טיפול רגשי

איך אפשר לתמוך בתהליך הטיפול הרגשי של הילד או הילדה שלכם גם בבית?

ריפוי בעיסוק

התועלת הפוטנציאלית העצומה שבריפוי בעיסוק עבור הילדה או הילד שלכם

ריפוי בעיסוק

מתי נפנה למרפא/ה בעיסוק עבור הילד או הילדה?

קלינאות תקשורת

הורים – איך תוכלו להגביר את יעילות הטיפול אצל קלינאית תקשורת?

קלינאות תקשורת

מתי צריך לפנות לקלינאית תקשורת עבור הילד או הילדה?

ריפוי בעיסוק

10 סימנים לכך שהילד או הילדה שלכם יכולים לקבל תועלת רבה מטיפול ריפוי בעיסוק

טיפול רגשי

מהם הסוגים הנפוצים ביותר לטיפול רגשי עבור ילדים?

טיפול רגשי

באיזה מקרים נפנה לטיפול רגשי עבור הילד או הילדה?

טיפול רגשי

לימודי טיפול רגשי – כל מה שצריך לדעת

קלינאות תקשורת

לימודי קלינאות תקשורת – כל מה שצריך לדעת

ריפוי בעיסוק

לימודי ריפוי בעיסוק – כל מה שצריך לדעת

תפריט נגישות

תנו לנו למצוא לכם פתרון

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם עם הצעה מעולה